Czy usuwanie DPF jest legalne?

Filtr cząsteczek stałych to element układu wydechowego znajdującego się w każdym pojeździe z silnikiem diesla. Pozwala on osiągnąć poziom spalin dopuszczalny przez system Euro, który wskazuje jakie pojazdy mogą poruszać się po drogach publicznych, a które do nie zostaną dopuszczone ze względu na przekroczenia emisji. Czy usunięcie DPF jest więc korzystne dla naszego samochodu?

Rola DPF w pojeździe

Pogarszający się stan powietrza w miastach, pojawienie się smogu oraz szkodliwych dla zdrowia człowieka osadów będących skutkiem rosnącego ruchem samochodów spowodował nałożenie restrykcji co do ich poruszania się w wielu europejskich miastach. Wprowadzona w 2009 roku nowa norma Euro 5 wymusiła stosowanie specjalnych filtrów, których celem jest ograniczenie emisji szkodliwych spalin do atmosfery. I tak pojazdy zostały wyposażone w filtr cząsteczek stałych, który spełnia podstawowe dwie funkcje. Po pierwsze zatrzymuje wydobywające się z silnika cząsteczki stałe. Po drugie DPF wypala je wewnątrz filtra, co wpływa na dłuższą trwałość filtra.

Czy można usunąć DPF?

Na wstępnie trzeba powiedzieć, że usunięcie filtra DPF jest nielegalne. Nie pozwalają na to obowiązujące przepisy w zakresie czystości spalin. Ponadto brak tego jak ważnego elementu układu wydechowego w pojeździe może prowadzić do pojawienia się wielu nieprawidłowości. Przede wszystkim może nastąpić zachwianie współpracujących ze sobą modułów w samochodzie. Dziś skomplikowana elektronika jest w stanie wychwycić nawet najmniejszą usterkę. W przypadku usunięcia DPF sterownik odpowiedzialny za kontrolę pracy układu wydechowego będzie otrzymywać sprzeczne informacje i tym samym nie będzie działać prawidłowo. Filtr DPF odpowiada za pracę wtryskiwaczy, EGR oraz układu katalitycznej redukcji spalin. Jego usunięcie może więc spowodować zniszczenie turbosprężarki, doprowadzić do zatarcia silnika, ale przede wszystkim zwiększy emisję szkodliwych tlenków do atmosfery. Choć mogłoby się wydać, że bez DPF-u silnik staje się bardziej wydajny, a samochód zyskuje moc, to jest to jedynie efekt tymczasowy.

Przykre konsekwencje

Brak filtra cząstek stałych może mieć nie tylko negatywne skutki dla naszego samochodu. Choć w Polsce nie obowiązują jednoznaczne przepisy wskazujące na wysokość kary dla posiadacza auta bez DPF-u, to policjant może tymczasowo zatrzymać dokumenty pojazdu, a samochód skierować na badania diagnostyczne. Warto pamiętać, że wyjazd autem bez filtra za granicę może kosztować nas bardzo wiele. Na terenie Niemiec nawet 5000 euro, a w Austrii 3 500 euro kary. Dlatego zalecamy zastanowić się, czy opłaca się nam usunąć filtr, czy po prostu nie poddać go czyszczeniu, aby odzyskał pełną sprawność działania.

Wróć



Kontakt


Warsztat
Połczyńska 106
01-304 Warszawa

Godziny otwarcia*
pn-pt 9:00-16:00

*Inne godziny do ustalenia
Telefon
+48 501 633 853

Kontakt Telefoniczny
8:00-18:00

E-mail
filtry@dpf.net.pl
Regeneracja FAP — Warszawa