Jak uniknąć zapchania DPF?

Silniki diesla wymagają stosowania filtrów cząstek stałych. Użytkowanie diesla niekiedy przysparza właścicielom sporo kłopotów związanych z zapychaniem się filtra DPF. Objawy przytkania filtra mogą być niejednoznaczne, jednak kto choć raz ich doświadczył, będzie już wyczulony na ten rodzaj usterki w swoim aucie i w porę sprawdzi konieczność wymiany filtra cząstek stałych. Bagatelizowanie symptomów zapchania DPF może skończyć się awarią silnika, zatem warto poznać sprawdzone metody na uniknięcie zapchania filtra DPF.

Czym w ogóle jest filtr DPF?

Jak wspominaliśmy, diesel emituje dość duże ilości szkodliwych spalin zawierających sadzę. Stosowanie filtrów jest więc konieczne, aby zatrzymać najbardziej toksyczne związki pochodzące ze spalania paliwa. To właśnie podstawowe zadanie filtrów DPF – neutralizują one rakotwórczą sadzę i tym samym poprawiają jakość powietrza. Filtry suche spalają szkodliwą sadzę w wysokiej temperaturze. Gdy w filtrze nagromadzi się duża ilość pyłu, układ podaje większe ilości paliwa, następuje wzrost temperatury silnika i wypalenie zebranego osadu.

Wszystko przebiega bezproblemowo przy dość dużej eksploatacji auta, czy też częstego jeżdżenia w dłuższe trasy. Gorzej, jeśli auto porusza się wyłącznie w warunkach miejskich, gdzie nie ma szans na wypalenie całej sadzy. Zakłócony system spalania sadzy może doprowadzić do zbyt dużego podawania paliwa, rozcieńczenia oleju silnikowego i obniżenia jego właściwości smarnych.

Jak zatem dbać o diesla z filtrem DPF?

Przede wszystkim, jeśli zależy nam na maksymalnym przedłużeniu żywotności filtra DPF, warto wyrobić sobie nawyk tankowania do pełna paliwem najwyższej jakości. Ważne jest też umiejętne obsługiwanie auta, czyli umożliwienie mu dopalania sadzy. W niektórych modelach aut jest specjalna kontrolka informująca o tej procedurze. W starszych modelach musimy pilnować tego sami. Gdy zauważymy, że auto ma zwiększone obroty i skok zużycia paliwa na postoju – nie gaśmy silnika.

Należy przejechać kilkanaście minut na wyższych obrotach ze stałą prędkością, aby wypalić nadmiar zalegającej sadzy. Niektórzy z producentów zalecają, aby zregenerować DFP poprzez jazdę na poziomie 3000 – 3500 obrotów na minutę, lub jazdę na 4 lub 5 biegu. Część firm umożliwia przeprowadzenie wypalenia sadzy w trybie serwisowym.

Czyszczenie filtrów DPF

W przypadku dość intensywnej eksploatacji auta z DPF zwiększyć żywotność filtra może poddanie go czyszczeniu mechanicznemu. Czyszczenie filtrów obejmuje czyszczeni zarówno filtra, jak i kanałów (dolotowy i wylotowy) z zalegających sadzy, popiołu, nagarów, cząstek stałych tlenku ceru. Stosuje się do tego celu specjalne urządzenie hydrodynamiczne, które wytworzonym pod ciśnieniem strumieniem roboczym z odpowiednio dobranym detergentem czyści układ. Do innych metod czyszczenia filtrów DPF zaliczyć można obróbkę ultradźwiękową obróbkę termiczną rdzenia filtra oraz obróbkę pneumatyczną.

Wróć



Kontakt


Warsztat
Połczyńska 106
01-304 Warszawa

Godziny otwarcia*
pn-pt 9:00-16:00

*Inne godziny do ustalenia
Telefon
+48 501 633 853

Kontakt Telefoniczny
8:00-18:00

E-mail
filtry@dpf.net.pl
Regeneracja FAP — Warszawa