Metody regeneracji filtra FAP

Silniki wysokoprężne emitują wiele zanieczyszczeń, wśród których znaleźć można cząstki stałe, przyczyniające się do schorzeń układu oddechowego – w tym astmy oraz raka. Cząstki te, czyli sadza, powstają one w procesie niepełnego spalania mieszaniny paliwa i powietrza. Montowane w samochodach z silnikami wysokoprężnymi filtry cząstek stałych mają za zadanie oczyszczanie spalin z sadzy. Jak zbudowany jest filtr FAP? Jak można go regenerować?

Jak jest zbudowany filtr cząstek stałych FAP?

Filtr cząsteczek stałych jest częścią układu wydechowego samochodu osobowego, montowany jest w układzie wydechowym zaraz za katalizatorem utleniającym. Rdzeń ceramiczny wykonany jest z węglika krzemu, którego zadanie polega na wyłapaniu stałych i ich dopaleniu. Filtr i katalizator najczęściej znajdują się w jednej szczelnej, metalowej puszce. Sam filtr zbudowany jest z setek kanalików zamkniętych jednostronnie – albo od strony silnika, albo od strony wydechu. Ich średnica musi być dopasowana tak, by zatrzymywała sadze, a jednocześnie pozwoliła wydostać się pozostałym spalinom. Przed katalizatorem utleniającym i za filtrem FAP zamontowane są czujniki ciśnienia spalin, które informują komputer o tym, czy filtr jest zapchany. W skład filtra cząstek stałych wchodzi też zbiornik z płynem katalitycznym, pompa płynu katalitycznego, a także urządzenie dozujące płyn katalityczny i mieszające go z paliwem. Stosowanie płynu obniża temperaturę spalania sadzy powstających w silnikach Diesla z FAPem. Sadza wypala się wówczas łatwiej i przy niższej temperaturze spalin.

Metody czyszczenia filtra FAP

Filtr FAP wyłapując sadze ze spalin, po pewnym czasie się zapycha. Wówczas komputer samochodu sygnalizuje błąd i następuje konieczność wymiany filtra lub jego oczyszczania poza samochodem. W tym celu można skorzystać z usług specjalnych zakładów, specjalizujących się w regeneracji filtrów cząstek stałych. Skuteczna metoda czyszczenia filtrów musi oczyścić wkład ceramiczny filtra oraz wnętrze jego stalowej obudowy z sadzy, popiołów, nagarów, cząstek stałych. W celu usunięcia nadmiaru sadzy z filtra trzeba podnieść jego temperaturę powyżej 500 °C, ponieważ w takiej temperaturze sadza ulega spaleniu. Pasywna regeneracja filtra FAP polega na uzyskaniu odpowiedniej temperatury w filtrze, poprzez pracę silnika w dużym obciążeniu. Regenerację aktywną przeprowadza sam samochód – komputer wymusza specyficzne warunki pracy silnika i osprzętu przez kilka minut. Przy czyszczeniu hydrodynamicznym wykorzystuje się maszyny wytwarzające strumień roboczy cieczy z detergentem, skierowany bezpośrednio do wnętrza filtra. Zanieczyszczenia można także usunąć w obróbce termicznej – umieszczając wkład ceramicznego rdzenia filtra w piecu, na około 12 godzin lub ultradźwiękowej – zanurzając filtr w wannie z roztworem i stosując ultradźwięki.

Wróć



Kontakt


Warsztat
Połczyńska 106
01-304 Warszawa

Godziny otwarcia*
pn-pt 9:00-16:00

*Inne godziny do ustalenia
Telefon
+48 501 633 853

Kontakt Telefoniczny
8:00-18:00

E-mail
filtry@dpf.net.pl
Regeneracja FAP — Warszawa